Home>Groep 1/2b>Nieuwe aanwinst voor het kindcentrum

Nieuwe aanwinst voor het kindcentrum

maandag 21 januari 2019

Augmented Reality

AR-technologie brengt gewone “dingen” tot leven door toevoeging van door de computer gegenereerde sensorische invoer, inclusief audio- en videostimulatie. In de context van AR-sandbox, iSandBOX, wordt augmented reality (verrijkte realiteit) vertegenwoordigd door 3D-texturen zoals rivieren, oceanen, uitbarstende vulkanen, gras, sneeuw met weelderige muziek en natuurgeluiden.

iSandBOX-constructie bestaat uit een zandbak gevuld met gewoon strandzand, een dieptesensor en een projector aan de bovenkant die interactieve beelden op het zand produceert. Door het zand te verplaatsen en te bouwen, kan de gebruiker uitbarstende vulkanen, rivieren, oceanen en bergen creëren.

De kinderen in het nieuwe kindcentrum gaan dit meemaken!

Voor de kleutergroepen hebben wij naast veel ander materiaal voor de tactiele vorming de iSandBOX aangeschaft! Door structureel aandacht te besteden aan tactiele vorming bereid je een kind voor op het leven op de tast.
Onder tactiele vorming verstaan we het opbouwen van vaardigheden, kennis en inzicht met betrekking tot het tastzintuig. In eerste instantie kan hierbij gedacht worden aan tactiele vaardigheden zoals het discrimineren van kleine details met de vingertoppen of het verkennen van een voorwerp met beide handen. Dit is een wezenlijk onderdeel van tactiele vorming, maar het omvat zeker nog meer. Zo dient er bij tactiele vorming ook stil te worden gestaan bij het bestaan van verschillende materialen en texturen en hun eigenschappen. En het opbouwen van het vertrouwen om op de tast iets (onbekends) te verkennen. Tot slot valt ook op te merken dat tactiliteit niet alleen de handen betreft. Een veertje langs je wang kriebelen, een boom met heel je lijf omarmen, met je voeten in het warme zand, het gewicht van een steen voelen in je spieren. Waarnemen kan je met je hele lijf. Laten we daar vooral gebruik van maken.
De iSandBOX verwondert de kinderen, voor leuke en interactieve lessen over milieu, natuur en wetenschap waar kinderen landschappen kunnen bouwen, kleuren en figuren kunnen leren, verschillende natuurverschijnselen kunnen observeren en veel andere interessante dingen kunnen doen, maar vooral in het zand graven, bergen maken  of door de vingers laten gaan.  Het is voor alle zintuigen en zelfs voor de sociaal emotionele ontwikkeling van belang dat een kind alle mogelijkheden krijgt om met zand te spelen.

 

Hoe werkt het?

  1. De dieptemeetsensor registreert de afstand tot het zandoppervlak.
  2. De ontvangen gegevens worden vervolgens overgebracht naar de computer.
  3. De computer verwerkt de gegevens en verzendt opdrachten naar de projector.
  4. De projector markeert het zandoppervlak met realistische texturen zoals blauw water, rode lava van vulkanen, groene heuvels en vele andere objecten.